چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

وزیر مسکن و شهرسازی برای چندین بار در طول 3 سال گذشته و در شرایطی که بازار مسکن همچنان در نابسامانی شدید به سر می‌برد به تشریح دلایل این نابسامانی پرداخت

و علت عمده گرانی مسکن را حجم نقدینگی دانست.محمد سعیدی‌کیا که سه‌شنبه شب در شبکه یک سیما سخن می‌گفت، بدون اشاره به وعده‌های3 سال گذشته در باب ساماندهی بازار مسکن و نتایج طرح‌ها و برنامه‌های اجراشده، درحال اجرا و یا متوقف این وزارتخانه، درباره علل افزایش قیمت مسکن در سال‌جاری، گفت: در گرانی مسکن عوامل مختلفی وجود دارند که عمده آن افزایش دستمزد کارگران، حجم نقدینگی، قیمت مصالح و عوارض پروانه‌ها در برخی شهرهاست.

وزیر مسکن و شهرسازی در عین حال به دلایل افزایش نقدینگی در بخش مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عوارض پروانه‌ها در طول 3سال گذشته اشاره نکرد و پاسخ نداد که چرا پیش‌بینی وی و کارشناسان این وزارتخانه در مورد تثبیت قیمت مسکن در سال گذشته و افزایش نیافتن آن تحقق پیدا نکرده و قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است؛ به‌گونه‌ای که حتی انتقاد رئیس‌جمهوری را به همراه داشته‌است.

وزیر مسکن عنوان کرد:‌ در حال حاضر وامی برای اجاره‌نشین‌ها پیش‌بینی نشده‌است، از این‌رو وقتی تقاضا افزایش می‌یابد و در برابر آن عرضه کم می‌شود به تبع آن مسکن اجاره‌ای نیز گران می‌شود که بالا بردن عرضه، راه‌حل اساسی در این زمینه است.

نتیجه مسکن مهر؛ 5/1 سال دیگر
وی افزود: فرض کنید در سال 88 قرار داریم و واگذاری زمین در مسکن مهر در سال 86 و 87 انجام شده است و تقریبا 5/1 میلیون واحد مسکونی زیر ساخت رفته‌اند و تا سال 88 آماده بهره‌برداری شده‌اند؛ آن وقت این امر بر بحران چندین ساله که در کشور وجود دارد تاثیر می‌گذارد. وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته قرار بود به استعداد ساخت 5/1‌میلیون واحد مسکونی زمین واگذار شود، گفت:‌ تاکنون به استعداد ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد زمین واگذار شده است و تعاونی‌ها با همکاری مردم در حال آماده‌سازی و ساخت این زمین‌ها هستند. ساخت هر یک از این زمین‌ها ممکن است بین 5/1 تا 2 سال طول بکشد و بستگی به این امر دارد که خانه‌ای که می‌خواهند بسازند با چه مشخصاتی است.

وی تصریح کرد: قبول داریم طبق برنامه به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی زمین واگذار نشده است اما تا تیرماه جاری این کار انجام می‌شود.

نظر مثبت به بسته بانک مرکزی
وزیر مسکن و شهرسازی درخصوص بسته سیاستی بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وام مسکن توسط بانک‌ها، بدون اینکه به سیاست‌های گذشته دولت و این وزارتخانه برای افزایش امکان پرداخت وام مسکن اشاره کند و پاسخگوی خطاهای گذشته باشد، تصریح کرد: ما به این بسته مثبت نگاه می‌کنیم. برای ساخت و ساز سقف تسهیلات را به 25 میلیون تومان رسانده‌اند و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت ساخت و ساز برای یک متر مربع 300 تا 400 هزار تومان است که برای 80‌متر بنا 32 تا 33 میلیون تومان هزینه مصرف می‌شود که 70 درصد آن 25‌میلیون تومان تسهیلاتی است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، بر این اساس این عدد به‌طور کارشناسی تنظیم شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره مشکلات کمبود مصالح برای ساخت زمین‌های 99‌ساله تصریح کرد: مشکل سیمان یک مشکل واقعی است اما وزارت صنایع و معادن اعلام کرده است امسال ظرفیت تولید سیمان از 50‌میلیون تن خواهد گذشت که اگر این‌طور شود مشکل سیمان تا اواسط سال تعدیل خواهد شد.

یک سال با سخنان وزیر مسکن
دوم اردیبهشت 86: دولت سالانه 450 هزار واحد مسکونی از یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز کشور را تولید خواهد کرد تا سهم دخالت دولت از 5 درصد به 50 درصد افزایش یابد.
اول خرداد: پیش‌بینی می‌شود در سال 86 تسهیلات مسکن که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد به 50 هزار میلیارد ریال برسد.
15 تیر: به‌منظور رفع مشکل کمبود آهن به‌زودی 3 درصد از سرجمع اعتبارات عمرانی در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد. درخصوص سیمان نیز علاوه بر واردات، چند کارخانه سیمان با تولید بالغ بر 40 میلیون تن راه‌اندازی می شود.
12 شهریور: قیمت مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله تاکنون کمی متعادل‌تر شده است. قرار است که ما تا پایان سال به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی، زمین در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار دهیم.
6 مهر: رشد 116 درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران و 60درصدی صدور پروانه در کل کشور حاکی از رونق بازار مسکن است.
4 آبان: در سال‌جاری 25 هزار هکتار زمین 99 ساله به متقاضیان واگذار می‌شود که این میزان جوابگوی ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی خواهد بود.
9 آذر: پی‌سازی 50 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در قالب زمین‌های 99 ساله با اعطای وام آغاز شد.
18 دی: زمین‌های 99 ساله جلوی افزایش قیمت را گرفت و قیمت مسکن راکد شد، دلیل آن هم این است که بخشی از تقاضای مؤثر بازار مسکن روانه بازار جدید زمین‌های اجاره‌ای 99‌ساله شد و از حجم مؤثر تقاضای مسکن آماده کاسته شد.
25 دی: طی 8 ماهه امسال به استعداد ساخت یک میلیون واحد مسکونی وام پرداخت شده که 840 هزار نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده‌اند.
26 اسفند: تحلیل بنده به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی این است که سال آینده سال رونق بازار مسکن هم در بخش ساخت و ساز و هم در بخش خرید و فروش خواهد بود. اگر سقف وام مسکن متناسب با رشد تورم افزایش یابد، مفید است.
19 فروردین 87: با صدور یک میلیون و 200 هزار پروانه ساختمانی در کشور در سال گذشته، موج عظیم ساخت و ساز در کشور در حال رخ دادن است.

کد خبر 49779

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز